Vi vil forsøge at starte en Weblog, hvor man kan rejse og diskutere alle emner inden for det at Bo Godt i almene boliger. Hvor man kan komme med gode råd og ideer. Et åbent debatforum.

fredag den 2. februar 2007

Lejerbos Visioner 2007-2009

Lejerbos Visioner 2007-2009

Verden set fra Lejerbo

Under titlen ”Verden set fra Lejerbo” afholdt Lejerbos ledelse og hovedbestyrelse i september 2006 et seminar med fokus på de kommende års udfordringer. Seminaret mundede ud i et sæt visioner for arbejdet indenfor Lejerbos kerneområder. Visioner der modsvarer de udfordringer, vi står overfor lige nu og nogle år frem. Visionerne blev vedtaget af hovedbestyrelsen på et møde i december 2006.

Lejerbos mission og grundlag er fortsat:

Mission
Lejerbos mission er at skabe ”
Rum for Liv

Grundlag
Lejerbo er en almen forretningsførerorganisation. Som almen forretningsfører­organisation er det Lejerbos fremmeste opgaver:

·        at planlægge, opføre og administrere boliger i samarbejde med boligorgani­sationerne og deres beboerdemokrati.

·        at skabe god boligkvalitet, både i nybyggeri og i den ældre boligmasse

·        at sikre boliger til alle - svage som stærke grupper.

·        at yde en fleksibel, professionel og omkostningseffektiv administration, hvor kvalitet står i forhold til pris.

Vi udfordrer udfordringerne
Boligmarkedet er presset; vi oplever at have ledige boliger, og de boligsøgende stiller stadigt større krav til boligernes kvalitet. En udfordring der skal sammenstilles med, at halv­delen af Lejerbos boliger har rundet de 30 år og står overfor et stigende behov for modernisering.

Lejerbo har mange velfungerende boligafdelinger. Men udviklingen, hvor en stigende del af beboerne i almene bebyggelser står udenfor arbejdsmarkedet eller har anden etnisk baggrund end dansk, betyder, at nogle af vores boligområder oplever en opsplitning og stigende grad af sociale problemer. Det stiller større krav til fællesskabet, bestyrel­serne og administrationen om at kunne håndtere de komplekse problemstillinger.

Gunstige vilkår på arbejdsmarkedet betyder, at der er rift om de gode medarbejdere som er omdrejningspunktet for Lejerbos service til beboerne. Det har også betydning for lønningerne der udgør en stor del af Lejerbos udgifter.
Samtidig oplever vi faldende byggeaktivitet, der betyder færre indtægter.

De skitserede udfordringer deles af hele den almene sektor. På den baggrund er det en overordnet vision for Lejerbo, at vi skal være i front som udvikler af den almene branche. Finde nye måder at gøre tingene på. Det strategiske samarbejde med FSBbolig og Boligkontoret Danmark skal udnyttes til at løfte en fortsat kvalitetsudvikling, der kan komme hele branchen til gavn.

Lejerbos visioner forholder sig til vores centrale interessenter: Den almene branche - vores omverden; beboerne - vores kunder; fællesskabet - vores bestyrelser; og medarbejderne som er vores ressource.

VISIONER:

I front med udvikling
Lejerbo skal stå som udvikler af den almene branche

  • Lejerbo skal være blandt den almene sektors foretrukne og bedste boligadministrationer.
  • Vi skal udbrede kendskabet til Lejerbos almene boliger og gøre det mere attraktivt at leje og bo alment.
  • Lejerbo skal være i stadig vækst og udvikle nye forretningsområder.
  • Lejerbo skal udvikle nye boliger, og ved brug af langsigtede helhedsplaner, tilpasse og kvalitetsudvikle de mange bestående boliger og herved bidrage til, at alle grupper i samfundet kan få en tidssvarende bolig.
  • Det strategiske samarbejde med FSBbolig og Bolig­kontoret Danmark skal udnyttes til en fortsat kvalitetsudvikling og udvikling af den almene branche.

Beboerne i centrum
Lejerbo skal være garant for sammenhæng mellem kvalitet og pris

  • Lejerbo skal synliggøre sin høje service, gode rådgivning, gode boliger og stabile huslejer.
  • Som administrator og rådgiver skal Lejerbo stå for værdi og kvalitet med slutbrugerne i centrum.
  • Administrationen skal være kundevendt, helhedsorienteret og nemt tilgængelig.
  • Lejerbo skal stå for kvalitet og tryghed i det nære miljø.
  • Lejerbo vil løfte den boligsociale opgave ved at arbejde med ”evnen til at bo” og styrke den lokale sammen­hængskraft.

Fællesskabets fordele
Lejerbo skal opleves som et landsdækkende fællesskab

  • Lejerbo skal opleves som mere end et administrations­selskab.
  • Alle vores kunder, fra den enkelte lejer over afdelings­be­styrelserne til organisationerne, skal opleve alle de fordele der er ved en stor landsdækkende organisation med en lokal forankring.
  • Lejerbo skal arbejde for at styrke og udvikle beboerdemokratiet og beboernes indflydelse på deres boligforhold.
  • Branchens bedste efteruddannelsestilbud og aktiv kommunikation med beboerne skal sikre netværk på tværs af afdelinger og bestyrelser.

Mangfoldig arbejdsplads
Lejerbo skal være den foretrukne arbejdsplads i den almene branche

  • Lejerbo skal kunne rekruttere og fastholde branchens bedste medarbejdere.
  • Lejerbo skal fremstå som en arbejdsplads, der prakti­serer moderne ledelse, giver plads til den individuelle udvikling og det personlige ansvar.
  • Desuden skal Lejerbo aktivt skabe en arbejdsplads der rummer en mangfoldighed af kompetencer, alder og etnicitet.

 

 

1 kommentar:

Lilian Mortensen sagde ...

Hej

Jeg synes, det er fint, at man nu også på denne side kan se, hvad Lejerbo står for og at vi har været på forkant med udviklingen inden for IT-området...
Jeg er glad for, at jeg har fået mulighed for at være med til at præge Lejerbos IT-politik for vores beboervalgte demokrater - håber at jeg også i fremtiden vil kunne yde mit til, at vi i Lejerbo altid er helt fremme i skoene både IT-mæssigt, men også på alle andre områder...
Mvh
Lilian