Vi vil forsøge at starte en Weblog, hvor man kan rejse og diskutere alle emner inden for det at Bo Godt i almene boliger. Hvor man kan komme med gode råd og ideer. Et åbent debatforum.

torsdag den 4. januar 2007

ER DET INTEGRATION?

ER DET INTEGRATION?

Vi har i aften fejret det nye års komme med den nærmeste familie - en aften med stille og rolig hygge, god mad og et par flotte raketter der skulle skydes af når vi havde sunget nytåret ind. Men i kælderen (i vores selskabslokaler) blev der holdt arabisk fest med masser af mennesker og megen larm, men det er selvfølgelig ok en aften som denne. Hvad der derimod IKKE er ok, er at de har skudt fyrværkeri af lige uden for opgangen - lige op af vores vinduer, i en sådan grad at vi ikke turde forlade vort hjem for selv at skyde lidt af!! Det skal nævnes at en del af det der blev affyret bestemt var ulovligt - MEGET høje brag der fik vinduerne til at dirre og ind i mellem så høje at det kunne mærkes at huset rystede!!! Vores yngste datter på 7 var meget bange og græd utrøsteligt - vores søn på 10 var bange og tryglede om at vi ikke gik ud selv om han havde glædet sig!!

Jeg var på et tidspunkt så rædselsslagen at jeg fandt det nødvendigt at kontakte politiet - de kunne høre kanonslagene på stationen!!!! og de rådede os på det kraftigste til at blive inden døre, de ville i øvrigt køre herud ved lejlighed, men en sådan aften har de jo travlt.

Vores opgang og området uden for ligner en losseplads i skrivende stund.

Jeg ved ikke hvad det er der sker, men i de godt seks år vi har boet her er der sket en meget uheldig udvikling, da vi flyttede ind var det en velfungerende bebyggelse med udpræget godt naboskab, alle hilste på alle, vi var ansvarlige for hinanden og især for børnene og vi mødtes ofte til kaffe eller fællesspisning udenfor i sommerhalvåret - det sker ikke mere!! Så godt som hver gang der flytter en dansk familie så flytter der en familie med anden etnisk baggrund end dansk ind, det er i sig selv ikke et problem, men det er et problem at de - med én undtagelse, ikke ønsker at være en del af det gode fællesskab hvor vi passer på hinanden og vores fælles hus og område. De gør helt og aldeles som det passer dem uden tanke for os andre og uden forståelse for at vi skal være her alle sammen, når man bor så tæt så må man jo tage hensyn og give plads hvis det skal fungere, men når man hele tiden føler at det at tage hensyn kun går en vej så er situationen uholdbar.

Der er stort set kun udenlandske børn her nu, og vores børn leger aldrig ude mere, de er blevet chikaneret så mange gange at de ikke ønsker at gå på legepladsen mere. Som ex. kan nævnes at vores datter flere gange har fået af vide at hun er ulækker og ikke må gynge fordi hun spiser svinekød, er det rimeligt?? Er det hvad man forstår ved integration??

De gange jeg har forsøgt at tale med nogen om det der sker så får jeg straks at vide at jeg er racist - og så er den snak jo slut, for så er der jo intet at sige når det er den replik der blot kastes i hovedet på én. Jeg mener altså ikke at man er racist, fordi man påpeger at noget er helt galt - jeg ville jo have gjort det samme hvis det var danskere der opførte sig sådan.

I min tid som bestyrelsesmedlem deltog jeg i et kursus om integration af fremmede i vore afdelinger, meget spændende, men integration går altså to veje og når vi efterhånden er i mindretal så er det snart ikke dem men os der skal bede om integration!! Jeg kan simpelthen ikke forstå at det er den udvikling Lejerbo ønsker.

Selv er vi en familie på fire, min mand og jeg er veluddannede med gode job, vores børn er velfungerende dygtige børn. Vi føler at der kun er en løsning for os - at flytte, men det er jeg uendelig ked af, vi er glade for vores lejlighed, det er et dejligt område og jeg har altid boet i (x-by) - og med de nuværende huspriser er det ikke muligt for os at blive her. Men jeg spørger igen og igen mig selv om Lejerbo ønsker denne udvikling hvor velfungerende familier ser sig nødsagede til at flytte så der kan blive plads til endnu en asocial storfamilie der gør som det passer dem???

Jeg fatter det simpelthen ikke.

(Navnet på brevskriveren er kendt af ordføreren for denne Blog)…

Bent Bundgaard

1 kommentar:

Lars Bak sagde ...

Det lyder ikke som integration, men vi mangler værktøjer til at forandre i de afdelinger hvor der flytter for mange ind. Det kunne være dejligt med muligheder for at forandre uheldigheder i beboersammensætningen, men jeg tror ikke der findes politikere med mod til at tillade at der kan ske flytninger af problemer til afdelinger der er mere resource stærke og dermed bedre istand til at takle problemet.